RSS

Akhirat Yang Kekal

29 Nov

  Balasan atau pahala orang-orang yang beriman ada di akhirat.Allah tidak menyediakan pahala bagi mereka di dunia, kerana apa yang diberikan Allah kepada orang-orang Mu’min ini tidak mencukupi jika diberikan di dunia.Sebagaimana disebut di sebuah hadis bahawa setiap orang Mu’min biasanya diberi balasan syurga yang luasnya 700 tahun berjalan kaki. Ini baru balasan orang Mu’min biasa, belum lagi orang-orang Mu’min yang khas seperti orang-orang solihin, muttaqin, ‘ariffin,dan lain-lain lagi.Ia jauh lebih luas sehingga dunia ini tidak dapat memuatkannya, tambahan pula dunia ini adalah tempat yang rendah dan hina. Tidak sepadan dengan ni’mat di akhirat yang begitu tinggi dan mulia.Di samping itu,pahala di syurga bersifat abadi ,sedangkan dunia bersifat tidak abadi, yang akan hancur pada suatu masa.Maka, amat sayang sekali Allah memberikan pahala yang bersifat abadi di tempat yang suatu ketika akan rosak.

Mereka bertanya kepadamu tentang kiamat: “Bilakah terjadinya?” Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku, tidak ada sesiapa pun yang dapat menerangkan kedatangannya pada waktunya melainkan Dia.[huru-hara] Hari Kiamat itu amatlah berat [mengerunkan makhluk-makhluk yang ada] di langit dan di bumi ; ia tidak datang kepadamu melainkan secara mengejut”.
Mereka bertanya kepadamu seolah-olah Engkau sedia mengetahuinya, katakanlah “Sesungguhnya pengetahuan mengenai Hari Kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakkan manusia tidak mengetahui”.
[Al-A’raf:187]

 
Leave a comment

Posted by on November 29, 2009 in Uncategorized

 

Tags:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: